
Wykład otwarty: prof. Feike Dietz (aktualizacja 15.10)
Zapraszamy na wykład otwarty prof. Feike Dietz z Universiteit van Amsterdam zorganizowany w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (IDUB). Wykładowi towarzyszyć będą wystąpienia w ramach trzeciej edycji kolokwium z serii ’In dwarsverband’ pod hasłem 'Gender en (on)wetendheid’. Szczegółowe informacje znajdują się programie kolokwium.
Uwaga: Wykład prof. Feike Dietz (16 października, godz. 10.00) odbędzie się w sali 307 (budynek KFN, ul. Kuźnicza 21-22). Wystąpienia w ramach kolokwium odbędą się zgodnie z programem w Ośrodku Kultury Niderlandzkiej.
Profesor Feike Dietz kieruje katedrą Global Dynamics of Dutch Literature na Uniwersytecie Amsterdamskim. Specjalizuje się w badaniach nad relacjami między tekstami wczesnonowożytnymi, wiedzą i praktykami czytelniczymi, ze szczególnym uwzględnieniem literatury dla młodzieży, kobiet i dziewcząt. Jej monografia Lettering Young Readers in the Dutch Enlightenment (Palgrave Macmillan, 2021) ukazuje, w jaki sposób dawna literatura dziecięca i praktyki piśmiennicze przygotowywały młodych ludzi do życia społecznego. Profesor Dietz brała udział w projektach Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS) dotyczących wiedzy i nauki w społeczeństwach nowożytnych, których efekty opublikowane zostały w tomie Early Modern Knowledge Societies as Affective Economies (Routledge, 2020). Prof. Dietz kieruje ponadto projektem Holenderskiej Rady ds. Badań Naukowych (NWO) Language Dynamics in the Dutch Golden Age, łączącym perspektywy literaturoznawcze i językoznawcze w badaniach nad wariantami językowymi. Jest współzałożycielką czasopisma Early Modern Low Countries, redaktorką edukacyjnego portalu Litlab i sekcji XVIII wieku w portalu edukacyjnym Literatuurgeschiedenis.org. Najnowsza publikacja pod redakcją profesor Dietz, Objects, Commodities and Material Cultures in the Dutch Republic (Amsterdam University Press, 2024), przedstawia interdyscyplinarne badania nad rolą przedmiotów w kulturze i nauce Republiki Zjednoczonych Prowincji, traktując je jako punkt wyjścia do nowych interpretacji epoki.
